TOPIK 13: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
TOPIK
13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Sekolah merupakan
pusat penyebaran maklumat dan ilmu pengetahuan manakala persekitaran sekolah
adalah kawasan disekeliling sesuatu tempat dimana masyarakat yang tinggal
berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah berfungsi untuk mencapai matlamat
dan objektif social bagi melahirkan modal insan yang selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) iaitu melahirkan manusia yang seimbang dari segi
Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek supaya menjamin kesejahteraan hidup
masyarakat.
Dalam
topik ini akan membincangkan tentang hubungan antara pihak sekolah dan
masyarakat sekeliling iaitu, hubungan pihak sekolah dengan ibu bapa dan
masyarakat, PIBG dan sebagainya. Kepentingan hubungan yang saling berkait
antara pihak sekolah dengan pihak lain juga akan dibincangkan.
Hubungan
Tiga Dimensi iaitu hubungan antara sekolah, ibu bapa dan masyarakat dalam usaha
mencapai matlamat sekolah.
Hubungan PIBG dengan Pihak Sekolah
Menurut
Norzahida Bte Mohamed, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) merupakan satu badan
yang sah ditubuhkan sebagai penghubung di antara ibu bapa, guru, sekolah,
masyarakat dan pelajar. Dalam sebuah sekolah terdapat persatuan yang melibatkan
ibu bapa dalam perihal anak-anak di sekolah iaitu Persatuan Ibu bapa dan Guru
(PIBG). Menurut Mook(2009), PIBG adalah salah satu pertubuhan dalam sekolah
yang boleh memainkan peranan besar dalam meningkatkan pencapaian persekolahan
murid-murid mereka. Ahli-ahli yang aktif boleh meyumbangkan tenaga dan
sumbangan kewangan mereka dari semasa ke semasa demi kemajuan sekolah. Pertubuhan
PIBG diperingkat sekolah rendah dan menengah adalah hasil pelaksanaan syor-syor
berlandaskan Laporan Aziz yang diumumkan pada tahun 1971.
Hubungan dan kerjasama ini akan mewujudkan pemuafakatan yang saling memerlukan ibarat aur dengan tebing bagi menjana kecemerlangan sekolah dan melahirkan masyarakat 1 Malaysia.
Comments
Post a Comment