TOPIK 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
1.0 Pengenalan
- Membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas.
- Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.
2.0 Pemulihan
Program pemulihan merupakan “Satu program pendidikan
disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran
3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus." Murid pemulihan merupakan "Murid yang menghadapi kesukaran dalam prnguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif".
- Mengutamakan Prinsip 'Menyelesaikan masalah seawal mungkin' supaya tidak kronik.
- Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya.
- Melalui program pemulihan khas, keperluan-keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenalpasti dan dipeuhi.
3.0 Ciri-ciri Kanak Pemulihan
- Rendah diri
- Pasif
- Mengganggu rakan
- Kerap tidak hadir sekolah
- Lemah pemahaman
- Malas
- Cepat bosan
4.0 Fungsi
Guru
- Menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid.
- Membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang murid.
5.0 Pengayaan
- Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu.
- Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar
5.1 Jenis Pengayaan
- Pengayaan (mendatar) adalah aktiviti yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.
- Pengayaan (menegak) adalah aktiviti yang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
Pengayaan
mendatar
|
Pengayaan
Menegak
|
Dirancang untuk kumpulan
mengikut kebolehan
|
Dirancang mengikut
kumpulan yang cerdas
|
Kadar kesukaran aktiviti
pengayaan adalah berlainan antara individu
|
Kadar kesukaran aktiviti
pengayaan bagi murid kumpulan cerdas yang sama
|
Jenis aktiviti pengayaan
biasanya diberikan mengikut unit kemahiran yang diajar
|
Jenis aktiviti pengayaan
biasanya terdiri daripada kertas projek, permainan, rekreasi
|
Tujuan: mengukuhkan
kemahiran yang dikuasai dan menimbulkan minat dalam aktiviti
|
Tujuan: mewujudkan
kegembiraan dalam aktiviti pembelajaran mencungkil bakat, kerjasama
|
Setiap kumpulan
menjalankan aktiviti pengayaan menggunakan kemahiran yang sama
|
Kumpulan cerdas
menjalankan aktiviti pengayaan yang lebih mencabar sedangkan kumpulan
sederhana & lambat menjalankan aktiviti pengukuhan dan aktiviti pemulihan
|
6.0 Konsep
dan Objektif
6.1 Konsep
1. Melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi
sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.
2. Dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.
3. Bercorak
belajar sendiri dan bimbingan guru pada tahap minima.
6.2 Objektif
Membolehkan
murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereka disamping menambahkan minat dan pengalaman
yang dapat membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka.
7.0 Berkeperluan
Khas
“individuals
who differ from societal or community standards of normalcy. These differences
may be due to significant physical, sensory, cognitive or behavioural
characteristics. Many of these children may require educational program
customized to their unique needs” -Garciulo (2003).
8.0 Pintar Cerdas
Menurut
Ross (1993), pelajar pintar cerdas didefinisikan sebagai pelajar yang dikenal
pasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan
prestasi bakat yang cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan
pencapaian di tahap yang sangat tinggi berbanding dengan rakan sebaya yang
lain.
8.1 Ciri-ciri Pintar Cerdas
i.
perbendaharaan
kata yang lebih luas,
ii.
mempunyai
kematangan dari segi penggunaan istilah,
iii.
keistimewaan
dalam matematik,
iv.
mencari
kesempurnaan kendiri,
v.
tidak
mudah berpuas hati dengan jawapan yang mudah,
vi.
petah
berkomunikasi.
9.0 Pendidikan
Pendekatan multi sensori merupakan pendekatan yang
paling sesuai. Menggabungkan beberapa deria seperti deria rasa atau
sentuhan, penglihatan, pendengaran dan pergerakan. Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan
kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia.
10.0
Autisme
Autisme bermaksud kecelaruan neurologikal otak sehingga
menjejaskan fungsi otak dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan komunikasi,
sosial dan emosi.
10.1
Ciri-ciri Autisme
A. Sukar berkomunikasi
B. Mengelak untuk bertentang mata
C. Emosi tidak seimbang
D. Mencedera diri sendiri
E. Sukar memahami orang lain
F. Pasif
11.0
Disleksia
Disleksia merupakan keadaan di mana seseorang
mengalami masalah membaca yang amat serius. Istilah lain yang digunakan untuk
mengambarkan masalah ini ialah buta huruf.
11.1
Ciri-ciri
Disleksia
disparaxia (masalah koordinasi motor-mata-tangan),
diskalkulia (merujuk kepada masalah matematik)
disgrafia (merujuk kepada bahasa).
12.0
Teori
Kecerdesan Pelbagai
Diasaskan oleh Dr Howard Gardner pada tahun 1983. Menurut beliau
kecerdasan bukanlah diwarisi melalui keturunan semata-mata tetapi ia juga
dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya, persekitaran, peluang pendidikan dan
suasana pembelajaran. Memperkenalkan 9
jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu:
Kecerdasan
Logik-Matematik
|
|
Kecerdasan
Verbal-Linguistik
|
|
Kecerdasan Muzik
|
|
Kecerdasan Kinestetik
Badan
|
|
Kecerdasan
Interpersonal
|
|
kecerdasan Ruang
Visual
|
|
Kecerdasan Naturalis
|
|
Kecerdasan
Eksistensialis
|
|
13.0
Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada
kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang
realistic dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya. Walau
bagaimanapun kanak-kanak pintar cerdas tidak seharusnya diasingkan dengan
kanak-kanak normal kerana kita tidak boleh wujudkan pengasingan social (social
isolation) kepada mereka. Kesedaran sosial datang bersama pengalaman.
Menurut Leinhard & Pallay (1982), persekitaran yang sesuai untuk
perkembangan potensi pelajar pintar cerdas adalah seperti kelas yang kecil
(10-15 murid), masa ditingkatkan untuk aktiviti kognitif, kelajuan yang sesuai,
dan peningkatan masa pengajaran guru, memberi tugasan yang bersesuaian banyak
dan tumpuan kepada kognitif di dalam pembelajaran.
Comments
Post a Comment