TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
Pengurusan merupakan
sesuatu usaha yang berterusan dan melibatkan merancang, mengorganisasi, meminpin
dan mengawal bagi mencapai matlamat tertentu manakala alam pembelajaraan
merupakan suasana dimana pelajar melakukan aktiviti pembelajaran. Oleh itu,
pengurusan alam pembelajaran boleh dijelaskan sebagai usaha guru-guru dalam
merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal alam pembelajaran supaya
aktiviti pembelajaran dijalankan dengan kesan dan mencapai matlamat sekolah
serta Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
Rajah 1
menunjukkan konsep pengajaran dimana konsep pengajaran bermaksud pengajaran
yang dibawa dari guru kepada pembelajaran yang dilakukan oleh murid juga
dikenalkan sebagai proses pemindahan ilmu. Pengajaran merupakan suatu proses
yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan
memberikan maklumbalas. Tujuan pengajaran ialah untuk menyebarkan ilmu
pengetahuan atau kemahiran tertentu kepada pelajar. Corak pengajaran banyak
berubah mengikut perkembangan semasa.
Matlamat
pengajaran ialah bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis, berilmu pengetahuan
serta berakhlak mulia. Keberkesanan pengajaran dinilai berdasarkan sejauh mana
objektif pengajaran dapat dicapai melalui proses pengajaran yang dilaksanakan.
Oleh itu, proses pengajaran hendaklah dirancang dengan baik seterusnya dapat
mencapai objektif yang telah ditetapkan.
TUJUAN PERANCANGAN PROSES PENGAJARAN
PERSEDIAAN SEBELUM MENGAJAR
1.
Penulisan Persediaan Mengajar
-Guru-guru
mestilah menghasilkan Rancangan Pengajaran Harian(RPH) sebelum menjalankan
aktiviti PdP. Dalam (RPH), guru boleh mencatatkan butiran am, butiran standard
kurikulum iaitu standard kandungan, objektif pembelajaran serta penerapan
nilai-nilai murrni daripada pengajaran yang disediakan.
2.
Persediaan Ilmu Pengajaran dan Isi Pelajaran Diajar.
Butiran standard
kurikulum, standard pembelajaran serta standard kandungan dalam ilmu pengajaran
perlu dikuasai oleh guru sebelum mengajar.
3.
Persediaan Bahan Pengajaran.
Bahan pengajaran
seperti maklumat tentang pelajaran yang didapati daripada internet, buku-buku
ilmiah dan sebagainya perlu dikumpulkan sebelum melaksnakan proses pembelajaran
supaya guru dapat menyebarkan maklumat yang benar tentang pelajaran kepada
pelajar.
4.
Persediaan Peralatan Pengajaran.
Bahan peralatan
seperti subjek Sains dan Matematik yang memerlukan bahan-bahan eksperimen atau
alat ukuran perlu disediakan dengan secukupnya supaya proses pembelajaran
dijalankan secara berkesan.
5.
Persediaan Ruang Pengajaran.
Ruang pengajaran
yang selesa dari segi susunan meja, suasana yang sesuai akan mempengaruhi
keberkesanan proses pengajaran.
6.
Persediaan Kemahiran Dalam Pengajaran.
Seseorang guru perlu
mempunyai kemahiran dalam pengajaran sebelum melaksanakan proses pengajaran.
Sebagai contoh, guru yang mengajar subjek Kemahiran Hidup bertopik jahitan
baju, beliau perlu mempunyai kemahiran jahitan sebelum mengajar pelajarnya.
OBJEKTIF PENGAJARAN
Contoh objektif
pengajaran yang boleh dicatat oleh guru seperti:
i.
Pelajar dapat
menerangkan tiga konsep lakaran hexagon.
ii.
Pelajar dapat
memepelajari lukisan ortografik.
BUKU REKOD MENGAJAR
Guru yang mengajar mata
pelajaran akademik diwajibkan mencatat semua aktiviti kerja mereka dalam buku
rekod mengajar. Buku ini menghimpunkan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan
SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting iaitu
Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian.
PELAKSANAAN P&P
REFLEKSI PENGAJARAN
Refleksi atau
muhasabah dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran. Kekurangan dan
kelemahan dalam pengajaran perlu dibaiki dalam pengajaran akan datang. Antara
aspek refleksi ialah pencapaian objektif, disiplin kelas, penglibatan murid,
dan keazaman guru bagi membaiki pengajarannya. Contoh: Objektif 3 tidak
tercapai kerana murid masih keliru dengan konsep… Sehubungan itu guru akan
mengulang semula objektif 3 pada sesi pengajaran akan datang. Disiplin kelas -
terkawal. Penglibatan murid – murid mengambil bahagian secara aktif /kurang
aktif …
KAJIAN TINDAKAN
Guru-guru seharusnya sentiasa bersedia membawa
perubahan dan penyesuaian teknik pengajaran demi meningkatkan prestasi mereka. Antara
usaha yang boleh dilakukan ialah dengan menjalankan kajian tindakan terhadap
keberkesanan aktiviti P&P. Tujuan kajian tindakan ialah sebagai
renungan/refleksi kepada aktiviti P&P yang sedia ada dan amat tertumpu
kepada penyelesaian masalah di bilik darjah.
EMPAT PERINGKAT KAJIAN TINDAKAN
Comments
Post a Comment